SABMedia op werkbezoek bij JCDecaux
Zowel in Nederland als wereldwijd, richt JCDecaux zich op de grootste steden. Momenteel biedt JCDecaux in Nederland zichtbaarheid in 45 grote steden. Zo zijn zij onder andere te vinden in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag, maar ook in Almere, Haarlem en Gouda. Door deze verscheidenheid in locaties, werken wij geregeld met JCDecaux samen. Zij zijn op het moment erg aan het innoveren met de digitale mogelijkheden. Dus was het weer eens tijd voor een werkbezoek aan JCDecaux.
Het Digilab van JCDecaux
Begin maart werden wij uitgenodigd om een kijkje te komen nemen bij JCDecaux in Almere. Hier zit, naast de distributiecentrum van de reguliere abri’s, ook het Digilab. Dit kenniscentrum stuurt de digitale mupi’s aan in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Puur door data gedreven kunnen zij de uitingen aanpassen. Dit kan op basis van twitter-gedrag, aangepaste aanbiedingen of op basis van de voorraad. Zo zou Allsafe bijvoorbeeld via de schermen kunnen laten zien hoeveel plek er nog is in de vestiging.
Een schitterende voorbeeld van de oneindige mogelijkheden van het Digilab, zie je hier in de video. Energiedirect.nl werkte met 9 uitingen. Elke uiting specifiek gemaakt voor een bepaalde tijd, locatie en weersomstandigheden.
Kijkje in het distributiecentrum
Na al deze digitale wetenswaardigheden, was het ook wel weer lekker om “ouderwets” tussen de posters en printer te staan. Want de normale abri’s voeren nog steeds de boventoon. In Almere komen alle posters van alle opdrachtgevers binnen. Ze worden hier verwerkt en verdeeld in orders. Soms eenvoudig omdat het 1 uiting is die willekeurig in te zetten is. Soms lastiger, bij de SABMedia opdrachten, omdat er specifieke uitingen op een specifieke plek moeten komen. Gelukkig faciliteert JCDecaux deze mogelijkheden. We vullen elkaar mooi aan.