Een succesvolle buitenreclameposter
Waar moet een succesvolle buitenreclameposter aan voldoen?
Als je een medium inkoopt, krijg je altijd netjes de aanleverspecificaties: hoeveel dpi het moet zijn, op schaal of niet, aantal mm etc. Erg belangrijk natuurlijk want dat bepaalt de drukwerkkwaliteit van de buitenreclameposter. Daarnaast is het echter net zo belangrijk dat wat je wilt communiceren, ook aankomt bij je doelgroep. Een krantenadvertentie wordt meer gelezen, buitenreclame wordt gezien. 1 Uiting voor meerdere media inzetten werkt niet.
We gaan je de komende periode wat tips en handvatten geven om een goede uiting te creëren. We beginnen deze serie met de buitenreclameposter. Twijfel je of jouw uiting geschikt is voor je gekozen medium? Neem dan contact met ons op, dan scannen wij hem voor je. Alvast hieronder 6 handige tips.
1. Laat ons het ontwerp maken
Oké, wellicht een beetje flauw maar wat we bedoelen is kies een goede partner. Iemand die bekend is met het opmaken van een buitenreclameposter. Die weet dat het nu vroeger donker wordt dus dat de contrasten groter moeten zijn, dat de boodschap kort en krachtig moet zijn en durft te schrappen in de briefing.
2. Van wie is de uiting afkomstig
Een succesvol buitenreclameposter moet een sterke branding hebben. Als je voorbij loopt, fiets of rijdt moet meteen duidelijk zijn wie de afzender is. In de regel worden buitenreclameaffiches eerst bovenaan van links naar rechts gelezen, dan gaan de ogen naar het centrum en vervolgens naar beneden langs de middenas. Bij het gebruik van ‘packshots'(product- of verpakkingsafbeeldingen) brengt een afbeelding het beste resultaat wanneer deze ten minste één derde van de poster beslaat.
3. De kunst van het weglaten
Minder is meer, veel meer, als je buitenreclame wilt gebruiken voor het communiceren van een boodschap. De meest effectieve ontwerpen beperken zich tot één enkel idee. Met ander woorden: communiceer kort en bondig met korte duidelijke woorden. Sale, actie, nieuw etc.
4. Beeld
Beelden worden beter in het geheugen vastgezet dan woorden. Visuele elementen zijn makkelijker te verwerken en daardoor eenvoudiger te onthouden. Ze zorgen bovendien voor meer herkenning en herinnering van de (buiten)reclamecampagne.
5. Kleur & Contrast
Contrasterende kleuren hebben de meeste impact en worden goed gezien vanaf grote afstanden, terwijl kleuren met weinig contrast in elkaar overlopen en de boodschap doen vervagen. Gebruik dus contrasterende kleuren op een rustige achtergrond. Bij voorkeur de kleuren van je logo.
6. Leesbaarheid
Lettertypes van buitenreclameaffiches moeten vanaf verschillende afstanden makkelijk te lezen zijn. Zorg daarom voor voldoende afstand tussen de letters. Het lijkt anders net alsof de letters in elkaar overgaan. Hoofdletters afgewisseld met kleine letters zijn makkelijker te lezen dan alleen hoofdletters. Voor de tekstgrootte is het raadzaam een minimale letterhoogte van tien centimeter aan te houden.