Korting, gratis of cadeau?
Ongeacht hoe je het noemt, iedereen houdt van een voordeeltje. Maar als je een aanbieding wilt doen, hoe verwoord je het dan? Als je iets gratis weggeeft, had het dan in eerste instantie wel waarde? Korting, hoeveel is nog geloofwaardig? Een lastig vraagstuk waar al menig onderzoek naar gedaan is. De meest gangbare meningen, die wij van SABMedia onderschrijven, zetten we hieronder op een rijtje.
Korting
De meest geaccepteerde vormen zijn grofweg de vroegboekkorting, last minute korting en kwantumkorting. Een consument snapt deze en als ze het snappen accepteren ze het en zijn ze er gevoelig voor. Als je in december je zomervakantie boekt, weet een touroperator al wat hij kan gaan inkopen dus is er meer ruimte voor onderhandelingen. Het tegenovergestelde is het geval met Last minute korting. Mooi voorbeeld is Secret Escapes: “Even exclusive hotels don’t like having empty rooms”. Kwantumkorting werkt met name in supermarkten en drogisterijen heel goed. Bij aanschaf van 3 pakken koffie ontvang je 10% korting, dan ben je toch gek als je er maar 2 koopt?! Het wordt al lastiger met verse producten, items die je niet vaak aanschaf of waar je echt niet meer van nodig hebt. Zo zullen er weinig mensen zijn die toehappen als je zegt 25% korting op elke 5de winterband. Daar in tegen is een 6de eetkamerstoel weer wel handig. Een valkuil bij kortingen is dat de consument er op rekent. Wie koopt er nog Nivea zonnebrandcrème voor de volle prijs? Als al in maart verschijnt vaak de eerste drogisterij met 50% korting op de 2de flacon.
Wil je meer weten over de valkuilen en manieren om juist het geven van korting te voorkomen, dan is dit wellicht een interessant artikel: http://www.salesgids.com/verkoop-sales/korting-geven-hoe-voorkom-ik-dat/
Gratis
Gratis bekt gewoon lekker, het is duidelijk, ondubbelzinnig en op elke uiting springt het in het oog. Bij Google is het meestal 1 van de meest gebruikte zoektermen. N.b.: vaak gevolgd door luiers en bier, dus als je deze 3 betrekking kan laten hebben op je merk ben je binnen. Je kan gratis op veel manieren inzetten, denk aan de voetbalplaatjes die je gratis krijgt bij je boodschappen. Grote kans dat je kinderen je lief doch dringend vragen naar de supermarkt te gaan met de meest leuke actie van dit moment. Vaak heeft het item wat je gratis krijgt, in de ogen van de consument, niet zoveel waarden. Iets gratis weggeven kan bij aanschaf van een product, zoals de voetbalplaatjes, maar ook in ruil voor iets. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang de een gratis e-book.
Cadeau
Het woord cadeau roept andere associaties op. Als je jarig bent of iets te vieren hebt krijg, en geef je, cadeautjes. Het is feestelijker en iets extra’s. Als je een jubileum hebt of een nieuwe winkel opent, dan is het leuker om cadeautjes weg te geven. Bij een cadeautje gaat het ook om de beleving dus hoe het ingepakt is en overhandigd wordt bijvoorbeeld. Persoonlijk vinden we een zomerse sjaal cadeau krijgen bij aanschaf van de nieuwste Linda beter klinken dan: koop nu de Linda en krijg een sjaal gratis.
Nog niet uitgelezen? Dan hebben we hieronder nog wat interessante artikelen voor je.
http://www.retailwatching.nl/strategie/artikel/gCdmccZ8QFKos0T3Taluow-49/vijf-tips-voor-slimme-prijskaartjes-.html
https://www.frankwatching.com/archive/2010/10/28/webshops-en-korting-10-mogelijkheden-en-10-tips/