In ons vorige blog “stop jij de juiste ingrediënten in de mediamix?” schreven we over wat de mediamix precies is en welke uitdagingen er zijn om tot de beste combinatie van middelen te komen. Om duidelijker te maken hoe je tot de beste mix kan komen, hebben we de parallel getrokken met het samenstellen van een recept. Chef-kok Menno van restaurant Faulk, hielp ons daarbij. In deze blog gaan we dieper in op het helder krijgen van de doelgroep. Hoe beter je jouw doelgroep kent, hoe beter je keuzes kan maken in de middelen die je in gaat zetten om de doelgroep te bereiken.
Voor wie is je recept?
In het gesprek met Menno kwam duidelijk naar voren dat hij nooit zomaar een recept samenstelt. Nee, hij stelt zichzelf eerst een paar belangrijke vragen. Wanneer SABMedia de opdracht krijgt om een voorstel te doen voor een opdrachtgever, hebben we altijd een gesprek over precies dezelfde vragen. Wie wil je bereiken? Dus wat is de doelgroep? En wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van de doelgroep.
Doelgroep volgens Wikipedia: een groep mensen met specifieke kenmerken, wensen en behoeften waar een bedrijf/winkel zich op richt. Deze groep mensen vertegenwoordigt het marktsegment, het gedeelte van de markt waarop gemikt wordt.
Als Menno in zijn restaurant een groep vegetariërs te eten krijg, dan maakt hij dus hele andere keuzes dan wanneer hij een groep van vleesliefhebbers te eten krijgt. Als je een appeltaart met noten maakt, maar de klant heeft een notenallergie, dan serveer je de hele verkeerde “gevaarlijke” taart.
Wanneer je als bedrijf hele grote orders hebt, maak je andere keuzes dan wanneer je op kleine schaal handgemaakte producten verkoopt. Met een perfect recept van “online” advertising, buitenreclame, social media, call-to-actions maak je jouw merk zichtbaar en relevant bij je doelgroep. De beste mix smaakt de doelgroep het best. Hoe specifieker je product hoe duidelijker de doelgroep en keuzes in middelen en kanalen. Een koekje bij de koffie lust bijna iedereen wel, dus heeft een hele grote doelgroep. Maar een oester staat zeker niet iedereen om te springen.
Welke vragen vul je in om tot een helder beeld van de doelgroep(en) te komen:
- Mannen of vrouwen
- Leeftijdscategorie
- Inkomenscategorie
- Opleiding
- Beroep
- Woonplaats
- Relatiestatus
Na het invullen hiervan heb je een beter beeld gekregen van wie je wil gaan bereiken.
Segmentatie
Wil je nog betere keuzes maken, dan heb je meer inzicht nodig. Hoe ga je segmenteren (opdelen van de markt in stukjes). Hieronder de veel gebruikte segmentatie criteria.
- Geografisch: dit is op het gebied van land, regio, gebied en stad
- Demografisch: dit zijn persoonlijke gegevens, zoals leeftijd, geslacht, gezinsgrootte en religie
- Socio-economisch: op basis van inkomen, opleiding, beroep en sociale klasse
- Psychografisch: interesses, meningen, levensstijl en uitingen
- Gedrag: verbruik, verbruiksduur, loyaliteit en koopbereidheid
- Geografisch: dit is op het gebied van land, regio, gebied en stad
- Demografisch: dit zijn persoonlijke gegevens, zoals leeftijd, geslacht, gezinsgrootte en religie
- Socio-economisch: op basis van inkomen, opleiding, beroep en sociale klasse
- Psychografisch: interesses, meningen, levensstijl en uitingen
- Gedrag: verbruik, verbruiksduur, loyaliteit en koopbereidheid
Welke behoefte heeft je doelgroep?
Stel dat Menno een recept maakt met vis voor zijn vegetarische doelgroep, dan heeft hij niet goed opgelet toch? De kans dat hij succes heeft is klein. Stel dat je een mooi handgemaakt stuk servies verkoopt en je richt jouw advertentie op mannen die op een voetbal website komen, dan moet je wellicht nog een keer nadenken over de doelgroep.
Om de doelgroep nog specifieker te maken kan je hem/haar als persoon omschrijven. Beschrijf waar hij woont, wat hij in zijn vrij tijd doet, welke sporten hij doet, welke bladen hij leest, tv-kanalen hij kijkt. Je kan de klant zelfs een gezicht geven door een foto bij te voegen. Ook leuk, maak een moodboard waar je steeds op terug kan kijken. Zo kruip je echt in de huid van je klant.
Hoe nu verder? Daar komen we in het volgende deel op terug. Als je niet kan, of wilt wachten neem dan meteen contact met ons op.
Direct Advies nodig? Laat SABMedia een vrijblijvend voorstel maken.
- Online advertising (programmatic, social advertising, SEA)
- Buitenreclame (A0 borden, Abri’s, busreclame, reclamemasten, mobiele buitenreclame)
- Print (huis aan huis folders, kranten, magazines)
- RTV (zowel nationaal als regionaal)