Zichtbaar zijn tijdens de feestdagen!
De feestdagen zijn het moment om jouw product of bedrijf onder de aandacht te krijgen bij de consument. Om op te vallen tussen al dat communicatiegeweld zal je alle creativiteit uit de kast moeten trekken. Want niets doen is natuurlijk ook geen optie. Wil je “top of mind” blijven bij jouw doelgroep dan wil je in deze periode van het jaar zichtbaar zijn. Gelukkig zijn er voldoende strategieën die je kan toepassen om jouw advertentie meer op te laten vallen.
Feestelijke visuele elementen
Gebruik feestelijke afbeeldingen, kleuren en illustraties in je advertenties om de aandacht te trekken. Mensen zijn vaak gevoelig voor visuele elementen die passen bij de feestelijke sfeer. Denk aan lachende gezichten, fonkelende lichtjes, kerstbomen, omhelzingen etc. Dit kan je ook doortrekken in je call to actions op bijvoorbeeld je online advertising. Zo kan je ipv een button “meer weten” beter gebruiken “open jouw kerstgeschenk”. Klinkt een stuk leuker toch?
Storytelling met een feestelijk tintje
Vertel verhalen in je advertenties die passen bij de feestelijke sfeer. Dit kan mensen emotioneel aanspreken en hen meer betrekken bij je merk. Samenzijn, nostalgie, vrijgevigheid speelt allemaal meer tijdens de decembermaand. Speel dus in op deze emoties, maar wel zodanig dat ze aansluiten bij je doelgroep. Zo kan de doelgroep zich in jouw verhaal herkennen. Denk aan verwondering voor kinderen en samenzijn en verbintenis voor gezinnen. Dus denk goed na hoe jouw doelgroep zich voelt tijdens de feestdagen en speel daar op in met beeld, kleur en tekst.
Verkoop een oplossing
Verkoop geen handschoen, maar warme handen. Verkoop geen drankje, maar de gezelligheid van een avond waarop een drankje wordt gedronken. Ze breng je de meerwaarde over van jouw product. Anderen schreeuwen met kortingen, maar jij biedt de oplossing of het fijne gevoel waar ze tijdens de feestdagen zo naar op zoek zijn.
Personaliseer je uiting
Door gebruik te maken van een gepersonaliseerde uiting voelen mensen zich sneller aangesproken en vergroot je direct je respons op een actie. Verschillende middelen bieden verschillende mogelijkheden om meer gepersonaliseerd te communiceren. Op tankstations kan dit tegenwoordig via kentekenherkenning, via DOOH schermen kan je heel specifiek op straten inkopen en de boodschap afstemmen op bijvoorbeeld de bewoners in die straat/omgeving. Via online advertising kan je ook de boodschap hyperlokaal afstemmen, denk aan alle bewoners van Laren. En natuurlijk werkt een gepersonaliseerde direct mailing ook nog altijd heel goed. Zo kan je iemand bijvoorbeeld een kortingscode op naam sturen die geldig is in de maand december.
Hoe creatiever je bent hoe makkelijker je opvalt. Maar let op dat je wel altijd dicht bij de kernwaarden van je bedrijf blijft. Zorg ervoor dat je advertenties aansluiten bij de kernwaarden van je merk en een samenhangend verhaal vertellen. Op naar een feestelijke communicatie strategie!
Mogen we meedenken? Samen ontdekken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken!