SABMedia al 15 jaar in dienst van ondernemers
Al 15 jaar is Niels Rehe, oprichter van SABMedia, dag in dag uit druk om de beste en mooiste plannen te maken voor opdrachtgevers. Lokale Marketing, daar ligt zijn expertise. En plannen maken doet hij met passie! Zelf ben ik (Esther) nu ruim anderhalf jaar bij SABMedia en vond dit een uitgelezen moment om Niels eens aan een vragenvuur te onderwerpen. “Maar Esther” zegt hij, “het is eigenlijk veel te druk om nu al deze vragen te beantwoorden”. Typisch Niels. Het gaat niet over hem, het gaat over onze opdrachtgevers. Elke dag een stapje meer doen om iedereen zo goed mogelijk tot dienst te zijn. Maar toch heb ik hem zover gekregen om voor deze bijzondere gelegenheid toch even de tijd te nemen voor dit interview. Lees je mee?
Kan je wat meer vertellen over de start van SABMedia?
Ik ging voordat ik met SABMedia begon al heel wat jaren mee in medialand. En dan vooral in de sales bij exploitanten. Dit waren zowel print, outdoor & online-exploitanten. Die jaren waren leerzaam en leuk en ik heb een groot netwerk op kunnen bouwen. Toch brandde er een sterk vuur in mij dat ik voor mijzelf wilde beginnen. Dat gevoel kon ik niet stoppen en borrelde steeds verder tot concrete plannen. Ik was ervan overtuigd dat het meekijken in de keuken van deze diversiteit aan media-exploitanten meerwaarde zou hebben om adverteerders/lokaal adverteerders goed te kunnen adviseren. Ik zag vooral veel ruimte voor advies aan adverteerders die te klein zijn voor de grote mediabureau en dus zelf de markt gaan afzoeken naar de juiste mediamiddelen en de daarbij behoorde mogelijkheden en tarieven. Maar dat is tijdrovend en ondernemers worden vaak in beslag genomen door dagelijkse business. Door de bomen het bos zien in het medialandschap is bijna wetenschap. De wens om deze ondernemers te adviseren vanuit de juiste kennis is de basis van het ontstaan van SABMedia geweest.
Wat maakt dat SABMedia al zo lang bestaat?
Ik denk zelf dat opdrachtgevers voelen dat ik dit vanuit passie doe. Ik vind het echt heel erg leuk om ondernemers in deze trajecten bij te staan en te voorzien van advies. Ook onze manier van werken spreekt de opdrachtgever denk ik aan. Wij werken niet op uur basis, dat maakt het laagdrempelig om ons te bellen. Dat is natuurlijk anders dan bij grote bureaus waar de tijd al snel gaat tikken. Wij willen altijd klaar staan voor onze klanten dan wel potentiële klanten. Nee zeggen doen wij niet, maar te mooie beloftes maken we ook niet. We onderzoeken altijd grondig de mogelijkheden in de markt en geen vraag is te gek. Wij zijn eerlijk en reëel. Daarmee maken we onze klanten keer op keer blij. En in 15 jaar hebben we “kan niet” al heel wat keren in “kan wel” om kunnen buigen. Ik noem ons wel eens de ideale schoonzoon, is dat gek?
Wat zijn de grootste successen in de periode van 15 jaar SABMedia?
Naast dat wij heel blij zijn met een groot aantal trouwe klanten zijn er ook wel speciale projecten die gerealiseerd zijn. Een van de ombuigmomenten naar “kan wel” was de Pitstop-store rond de Grandprix in Zandvoort voor Dirk van den Broek. Hiervoor hebben we in een tijdsbestek van 2 weken een complete Dirk Pitstore gerealiseerd! Over uitdagingen gesproken, hihi. Dan is het natuurlijk heel erg fijn dat ik een netwerk heb met mensen op wie ik kan bouwen. Alleen dan kan je bijzondere dingen voor elkaar krijgen.
Wat was de grappigste campagne?
Grappig, jeetje dat is lastig…waar ik wel nog steeds een lach van op mijn gezicht krijg is de Jumbo filiaalmanager die zelf rond ging rijden in de mobiele abri die we voor ze mochten inzetten voor de opening van een nieuwe vestiging. Ook een superleuk medium dat we steeds vaker in kunnen zetten. Dat zijn gewoon hele grappige momenten met opdrachtgevers. En sowieso hebben we hier als team heel erg veel plezier en lachen we elke dag. Dat maakt het leuk om samen op kantoor te werken aan onze projecten.
Wat was de meest bijzondere campagne?
Ik vond het persoonlijk heel bijzonder dat we een opdracht hebben mogen doen voor Google! Het ging om de promotie van de reizende digitale werkplaats van Google. Ondernemers en studenten konden hier terecht voor workshops en coaching om hun digitale vaardigheden te verbeteren.
Wij mochten een mooie abri, tram campagne in combinatie met Spectaculair organiseren zodat de werkplaats zijn doelgroep zou bereiken en de workshops gevuld werden. Daar krijg ik nog steeds een lach van op mijn gezicht. Google een van onze opdrachtgevers, Cool toch.
Waar kan je stress van krijgen?
Stress? Nee joh, ik heb nooit stress. HAHAHA! Nee hoor dat is niet helemaal waar. Wel vind ik stress is een slecht signaal en het haalt zeker niet het beste in mij naar boven. Maar ja helaas komt enige gezonde spanning soms echt wel voor…We hebben ten slotte met deadlines te maken en het omzetten van “kan niet” in “kan wel” zorgt er soms ook voor dat er tijdsdruk ontstaat. We houden van een volle agenda bij SABMedia, vol met mooie aanvragen en inspirerende gesprekken met ondernemers. Dus kom maar op!
Zijn er opdrachtgevers die een pluim verdienen omdat ze al zo lang media inboeken bij SABMedia?
Zeker! Om er maar een te noemen: Scheepens en specifiek ons contactpersoon Anja Turnowsky. Wij werken zolang SABMedia bestaat al samen. In deze samenwerking hebben wij altijd het uiterste uit onze media aanvragen weten te halen. Ik mag dit wel synergie noemen.
Daarnaast wil ik graag MHK Nederland noemen. Een mooie samenwerking met als doel de groei van het eigen Keukenlabel Reddy keukens.
En, natuurlijk Allsafe. Onze service aan Allsafe wordt al jaren beloond met een uitnodiging op de jaarlijkse relatiedag. Maar wat heel bijzonder was dit jaar: De expeditie over de Congo Nile trail die ik gelopen heb voor Allsafe Climb4school. Daarmee hebben we genoeg sponsoring ontvangen om 2800 kinderen een jaar lang naar school te laten gaan in Rwanda. Het is zo speciaal dat je relaties opdoet in je werk, die er uiteindelijk voor zorgen dat je dit soort onuitwisbare ervaringen in je leven op mag doen.
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen geweest in outdoor in de afgelopen 15 jaar?
De is echt bij uitstek de digitalisering in out of home. Langzaamaan zien we in het straatbeeld steeds meer analoge abri’s, masten en billboards vervangen worden voor digitale varianten. Niet alleen is de zichtbaarheid daardoor veel beter geworden, ook het bereik is voor opdrachtgevers veel preciezer in te kopen. Daardoor is de kans veel groter dat je de doelgroep beter kan bereiken. Ook een belangrijke verandering in het verlengde daarvan is dat adverteerders superscherp kunnen reageren en inspelen op actualiteiten. Je kan digitaal tenslotte elk moment van de dag aanpassen met een nieuwe boodschap. En natuurlijk wordt er door deze nieuwe objecten minder geprint en is het dus milieuvriendelijker. Door de ontwikkeling van DOOH zie je ook dat de manier van inkopen verandert. Denk aan de ontwikkeling van programmatic. Programmatic advertising draait om het automatiseren van de inkoop van advertentieruimte. Het voordeel hiervan is dat vraag en aanbod samengebracht wordt zonder tussenkomst van personen.
Op welke manier heeft SABMedia zich ontwikkeld?
Vanaf het begin zijn wij een fan van het medium buitenreclame. Maar we hebben door de jaren heen een diversiteit van mediamiddelen met succes in ons media-advies op mogen nemen. Waar wij voorheen puur out of home advies gaven is dit nu on -en of offline media. In een goed advies zit ook vaak Online advertising. Wist je dat je met Display bannering echt hyper lokaal kan targeten? Zo is het ook voor ondernemers met een klein verzorgingsgebied heel interessant om online te adverteren. Daarnaast is adverteren en posten op Social Media natuurlijk niet weg te denken. Dit mogen wij o.a doen voor verschillende Mazda dealers in Nederland. Heeft iemand de sleutel van een nieuwe Mazda mogen ontvangen, wij zetten het op social media. De laatste mooie toevoeging is Linkbuilding. Dit zijn we inmiddels voor een aantal mooie opdrachtgevers aan het uitrollen.
Wat zie je als grootste ontwikkeling in outdoor in de komende 15 jaar?
De verdere digitalisering van reclameobjecten, plus een groeiend aantal Retail doelgroep netwerken. Denk aan netwerken in supermarkten, een netwerk zoals die van HEMA etc. Hierdoor is DOOH goed te adviseren bij de zoektocht naar de juiste communicatie doelgroep. De inkoop wordt steeds specialistischer en daarmee onze toegevoegde waarde steeds groter. De kennis over het bereik per reclameobject wordt beter, dus gericht inkopen gaat steeds beter. De combinatie met digitaal is niet meer weg te denken en zal zich steeds verder ontwikkelen. Daaruit zullen steeds vaker mooie Maar multi of zelfs omnichannel strategieën adviezen voortkomen. Ik kijk er naar uit om ondernemers te blijven voorzien van mooie adviezen.
Hoe beschrijf je SABMedia als bedrijf op dit moment?
Als een bedrijf dat volop in beweging is, barstensvol ideeën zit en bruist van de energie! Stap voor stap ontwikkelen we ons, want met een team van 4 mensen kan je niet alles tegelijk oppakken. Voorop staat een goed media-advies voor al onze opdrachtgevers en natuurlijk een scherpe media-inkoop. Onze relaties in het medialandschap zijn daarin heel belangrijk en waardevol voor ons. Ook zij denken elke dag mee met ons.
Wat je verder nog kwijt wil…
Dat ik bij ben onderdeel uit te maken van deze branche en vol nieuwsgierigheid de toekomst tegemoet ga.