Call to Action
Volgens Wikipedia: “Call to Action (oproep tot actie), oftewel CtA, is een begrip dat gebruikt wordt in marketing. Doel is om potentiële kopers, na het ontvangen van een reclameboodschap, tot een specifieke handeling over te halen. Zoals het bestellen van het product, het bellen van een telefoonnummer of het downloaden van een white paper.”
Online kan je er niet omheen, overal kom je buttons tegen met klik hier, schrijf je in, nieuwsbrief ontvangen etc. Via de button ga je direct naar de desbetreffende pagina. Eenvoudig voor consumenten en erg informatief voor de afzender om data te verzamelen. Heeft een gesponsord Facebook bericht meer opgeleverd dan een Google add?
Offline kom je het minder tegen terwijl je ook hier een Call to Action kan gebruiken: kom nu naar de winkel, knip de bon uit, bekijk meer op onze website etc. De offline respons is alleen te meten door er naar te vragen.
Hoe dan ook, of je de boodschap nu on-of offline naar buiten brengt, juist de respons is het belangrijkste. Je wilt weten wat je bestede geld ook weer opgeleverd heeft. De conversie van potentiële klant (prospect) naar daadwerkelijke koper.
Creëer een effectieve Call to Action
Voorbeelden van “zachte” Call to Action verzoeken, deze zijn niet directe verkoop gericht:
- Neem ook deel aan onze actie
- Klik hier voor al onze medewerkers
- Lees meer over dit advies
Een Call to Action bestaat uit een:
- Korte krachtige tot actie aan zettende zin.
- Reden waarom er actie moet worden ondernomen (Voordeel, meer informatie)
- Een tijdsaanduiding (nu)
- Belofte dat er wat wordt verkregen
Een Call to Action wordt op een duidelijk zichtbare plek geplaatst. Bij een website zijn dat:
- De homepage
- De blogpagina
- Onderaan een blogartikel
- De bedankpagina
- De meest bezochte pagina’s
Wil jij weten hoe je een Call to Action effectief inzet? Klik dan hier: