Tips voor het maken van een Contentkalender
Social Media is niet meer weg te denken in de Marketingstrategie van vele bedrijven. Grote uitdagingen zijn: hoe kom je aan content? Wanneer post je welke content op welk kanaal? Hoe krijg je inzicht in welke kanalen je welke posts hebt gedaan? Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van jouw waardevolle content. Dus hup, aan de slag met jouw team! Het jaar is maar net begonnen dus de rest van jaar kan je nog meepakken. We gaan er wat dieper op in om je handvatten te bieden.
Een Contentkalender geeft rust en overzicht
Plannen kan je vergelijken met sporten. We willen het allemaal, maar er is altijd weer een reden om het uit te stellen. Maar heb je het gedaan, dan voelt het goed en wil je nog een keer. Hierbij het duwtje in de rug wat je nodig hebt om te starten. Sporten helpt, een contentkalender helpt en het is nog leuk ook. Het maken van een contentkalender kost in het begin tijd, maar die verdien je straks dubbel en dwars terug. De kalender dwingt je om regelmaat in je communicatie aan te brengen. Dus niet in, de wellicht rustigere zomermaanden, heel veel posten en vervolgens 2 maanden niets van je laten horen. Daarnaast krijg je overzicht in de thema’s. Dus niet 3 x in 1 week een “fun fact” en vervolgens alleen mooie opgeleverde projecten. A la minute iets “leuks” schrijven is lastig. Begin daarom al tijdig met het maken van een blanco grit. Wij doen dit eenvoudig in een Excell bestand maar er zijn ook genoeg templates te downloaden.
Online tools
Maak het jezelf makkelijk. Tegenwoordig zijn er veel online tools waarmee het nog makkelijker wordt om jouw kalender met planning, kanalen en boodschap te vullen. Nog meer rust en overzicht dus. En alle reden om aan de slag te gaan. Een goede tool zorgt ervoor dat je er minder tijd aan kwijt bent en ook nog eens heel makkelijk terug kan monitoren en delen. Dat betekent meer grip op jouw activiteiten en plannen wordt zo wel heel makkelijk. Een paar voorbeelden van online tools:
Contentkalender,
Een complete planningstool waarmee je met je hele team kan samenwerken, alles zichtbaar op 1 plek.
Canva
Met Canva kan je meer dan alleen een contentkalender bijhouden. In Canva kan je ook grafische ontwerpen voor Social Media maken en meteen doorposten of inplannen. Superhandig dus en het bespaart veel tijd in het vormgeven.
Monday
Monday biedt uitgebreide Marketing planningstools, de contentkalender is daar een van. Er is een gratis versie, maar neem even de tijd om je te verdiepen in hoe het werkt. De tool biedt veel mogelijkheden.
Ok, tot zover een korte toelichting op tools die je werk uit handen nemen. Verder met hoe je tot een aantrekkelijke invulling komt.
Begin met de open deuren
In onze contentkalender werken wij met kleuren. Elke thema heeft een eigen kleur. Zo zie je in 1 oogopslag of de verdeling goed is. De verschillende online tools hebben hier ook opties voor. Als eerste vullen wij de nationale feestdagen in en andere bijzondere momenten zoals Moederdag, Carnaval en Valentijnsdag in. Maar denk ook aan de F1 in Zandvoort, het WK voetbal, de Olympische Spelen. Of als je niet zo sport-minded bent: het Bloemencorso, de Boekenweek, Sneekweek etc. Als je deze invult, zie je dat je al een heel eind bent.
Vergeet jezelf niet
Vervolgens je bedrijf, projecten en medewerkers. Rondom de hierboven genoemde items ga je data invullen om je eigen bedrijf te laten zien. Een jubileum, stel je medewerkers voor, stukje geschiedenis, bijeenkomsten etc. 1x Per maand minimaal vul je hierbij in “actueel” dat wil zeggen een project wat nu loopt, ontwikkelingen binnen je werkgebied, een nieuwe opdrachtgever etc.
De vreemde eend
Tot slot zal je zien, dat je nog witte vlekken hebt in je planning. Die vul je in met rariteiten. Een aparte koptekst met conflicterende foto. Hiermee zet je jouw lezers op het verkeerde been maar, uiteraard met een gedachte. Hoe gek ook, bijna alles is wel terug te brengen naar iets waarbij je bedrijf kan helpen. Voor de rariteiten kan je bijvoorbeeld hier kijken.
Twee weten meer dan één
Een beetje ouderwets misschien maar ja, wij printen de kalender steeds per 2 maanden uit en hangen die op. Zo weet iedereen wat er speelt. Dit vergroot de betrokkenheid en zorgt ook vaak voor leuke aanvullingen. Werk je met een online tool? Wanneer je hier een update doet kan je dit delen met je team. Zou blijft de kalender ook leven en kunnen teamleden reageren op nieuwe thema’s. Zo kom je samen tot de meest creatieve en relevante content.
Samengevat de voordelen van een Contentkalender:
- Bespaar tijd;
- Voorkomt op commando “leuk” moeten zijn;
- Brengt regelmaat in de hoeveelheid communicatie;
- Zorgt voor een verdeling in het type content;
- Zorgt ervoor dat content actueel blijft binnen je team;
Benieuwd naar onze Contentkalender of hulp nodig bij het beginnen van een eigen kalender? Simpel, neem contact met ons op.