De bouwstenen van het nieuwe bereiksonderzoek
Afgelopen tijd hebben wij regelmatig bij opdrachtgevers gezeten over het nieuwe BRO Next. Vragen die dan op tafel komen zijn: wat is er dan zo anders aan dit nieuwe onderzoek? En hoe kunnen ze eigenlijk het bereik van digitale schermen meten? Kortom hoe weet ik of ik wel gezien wordt? Daarom nemen we jullie mee in de bouwstenen van het onderzoek. Zo is het makkelijker te begrijpen hoe het bereik van elk object in Nederland in kaart is gebracht.
Het vernieuwde BRO kent vier verschillende onderdelen die uiteindelijk bij elkaar komen in de planningsdata. Die vier onderdelen zijn:
Volumes van verplaatsingen via allerlei verschillende modaliteiten
Denk hierbij aan bijvoorbeeld auto/motor, (brom-) fiets, voetganger en openbaar vervoer. Deze data representeert het totale verkeersvolume van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder per modaliteit en wordt samengesteld op basis van meer dan 30 gevalideerde bronnen.
Personen en hun reisgedrag via een app
Een app meet passief de bewegingen buitenshuis van minimaal 7.000 personen per maand. Op basis hiervan weten we wie een buitenreclame object passeert en kunnen we de bereiksopbouw bepalen.
Classificatie van objecten op straat/langs de weg
Objecten op het station, in winkelcentra en andere publieke ruimtes zoals supermarkten, metro en busstations. Deze bron bevat van alle 60.000 deelnemende objecten de exacte locatie en alle andere kenmerken zoals de hoek ten opzichte van de weg, formaat, verlichting etc.
Zichtbaarheid
Op basis van eye-tracking onderzoek wordt bepaald hoe groot de kans is dat een passant daadwerkelijk naar het object kijkt.
Dit alles bij elkaar geeft een reëel beeld van het bereik van elk object. Nu kunnen we dus op een nog gedetailleerder niveau (D)OOH campagnes in te plannen. De kracht zit hem uiteindelijk natuurlijk altijd in de creatie, herhaling en de mix van middelen. Wil je daar meer over weten:
Lees meer over opvallend adverteren
(Bron: www.buitenreclame-onderzoek.nl)