Een taalvout is zo gemaakt!
Nu moeten we in deze tekst natuurlijk extra alert zijn op taalfouten, want wat de kop al zegt, een taalfout of stijlfout is zo gemaakt. Dus bij het schrijven van deze tekst voel ik mij toch wat ongemakkelijk en wellicht laat ik het een keer extra doorlezen door mijn collega.
We vergeten letters, maken een typefout, gebruiken verkeerde vergelijkingen of bouwen een zin verkeerd op. Daardoor kan een tekst onbedoeld natuurlijk en hele andere betekenis krijgen. Veel gemaakte fouten zijn natuurlijk ook de d, t of dt. Ons brein is zo geprogrammeerd dat we snel lezen wat we willen lezen en daardoor “blind” worden voor fouten.
Fouten in teksten kunnen leiden tot hele grappige reclames die daardoor meer aandacht krijgen dan verwacht. Soms zijn ze grappig, maar ze kunnen ook schadelijk zijn. Dus zijn dit dan fails of juist niet?
Lettertje vergeten…
Santa Maria vergat in deze reclame van Tex Mex een belangrijke “r”, dus in plaats van verras staat er iets heel anders, namelijk veras. Oeps…Santa Maria pakt het slim aan en schrijft een prijsvraag uit voor de beste inhaker op de campagne. Ze nemen zichzelf op een leuke manier op de hak en vragen: “Zie jij ook waarom wij zoveel verraste reactie op deze poster krijgen?”
Wat denk je van deze supermarkt die met alle goede bedoelingen een briefje op de vriezer hangt om aan te geven waar de producten van het merk “de vegetarische slager” te vinden zijn. Maar wij dachten “wat sneu dat die man nu in de diepvries is gelegd”. Een onhandige fout, waar we natuurlijk ook om moeten lachen. Toch heeft het ook een serieuze kant. Het kan de indruk wekken dat dit bedrijf geen aandacht heeft voor details en het kan zelfs onbetrouwbaar over komen. Want wat zien ze dan nog meer niet? En zo kan het een deuk geven in het vertrouwen naar het bedrijf toe.
Foutje in de prijsstelling
Dit is ook een hele vervelende. In onderstaande geval zou de klant wel gek zijn om op deze aanbieding in te gaan. 3 halen en 5 betalen???? Of is het 3 betalen en 5 halen. Waarom is dit door niemand gezien voor publicatie. Dit komt door ons brein…die laat ons lezen wat wij verwachten dat het moet zijn. Zo zie je maar hoe belangrijk het is om een tekst door meerdere mensen te laten controleren en echt letter voor letter en heel bewust te checken of alles klopt.
Bij SABMedia lezen we daarom altijd alles van onze klanten nogmaals door met een fris oog. Zo hebben we toch wel het een en ander voor opdrachtgevers kunnen voorkomen.
Meer grappige fouten in reclame zien? Kijk eens op https://www.taalvoutjes.nl/.