Waarom een emoji een goed idee is
Vandaag 17 juli is het Wereld Emoji dag! Tijd om even stil te staan bij deze beeldende en verrijkende manier van communicatie. Wij bij SABMedia gebruiken ze elke dag. En jij?
Hoe makkelijk is het om je emoties uit te drukken via de emoji’s van een smiley, knipoog of een van de andere leuke smoeltjes😊! Tegenwoordig natuurlijk ook alle andere leuke emoji’s van dieren, eten etc…🐧🐙🐠
Een klein stukje geschiedenis…
Het woord emoji komt uit het Japans. Het bestaat uit twee onderdelen: e, wat in het Japans plaatje betekent, en moji, wat karakter betekent. Emoji is dus een plaatje of pictogram met een bepaalde betekenis. De Japanner Shigetaka Kurita maakte in 1999 een set van 176 pictogrammen voor een Japans telecombedrijf. Het was de bedoeling om een boodschap over te brengen met minder woorden.
In 2007 verborg Apple in de Iphone een emoji toetsenbord. Dat werd een megasucces! Binnen een mum van tijd hadden alle berichtenprogramma’s een emojitoetsenbord.
Naar schatting zijn er op dit moment zo’n 3.000 – 4.000 emoji’s in gebruik🤗.
Emoji in je advertentie
Ook in advertising wordt de emoji maar al te graag ingezet. Waarom? Ze zijn leuk, expressief! Je brengt je boodschap over zonder woorden te gebruiken. Ze kunnen je advertentietekst visueel attractiever maken en daarmee de aandacht naar je advertentie trekken. Maar zoals met alles, overdrijven werkt niet en je zal ze wel op de juiste manier in moeten zetten. En daar zit de uitdaging! Een Emoji moet waarde toevoegen aan je advertentie. Bijvoorbeeld grappig zijn, de context uitleggen of een emotie beter overbrengen.
IKEA beweert dat mannen en vrouwen 👫 beter met elkaar zouden kunnen opschieten als ze meer emoji’s gebruiken in hun communicatie. Om die reden introduceert IKEA haar eigen emoticons: het communicatiemiddel voor meer liefde en begrip bij je thuis.
Waarom kiezen voor Emoji’s?
Ze zijn divers en inclusief
Trekken de aandacht
Brengen een emotie over
Maken je advertentie visueel aantrekkelijk
Wereldwijd begrepen
Biedt context aan je advertentie
Kunnen je klikratio/shares online verhogen
Mensen onthouden een boodschap met emoji beter dan zonder
Heeft dit je interesse gewekt? We gaan graag vrijblijvend aan de slag om te kijken hoe we voor jouw Emoji’s in kunnen zetten in jouw reclame.
Kopje koffie drinken☕️?