Geur, dat ruikt naar meer
Ja, geur dat ruikt naar meer! Qua zintuigen is geur degene die het minst ingezet wordt door marketeers. Jammer want geur zorgt nu juist voor een primaire reactie. In de loop der tijd heeft de mens zich aangeleerd om dat wat we zien te filteren, idem dito met wat we horen. Ruiken echter is puur gevoel, in onze hersenen zitten verbindingen tussen geuren en ervaringen die we niet kunnen onderdrukken.
Dat het niet alleen om gevoel gaat maar ook om harde resultaten is gebleken uit verschillende onderzoeken. Zo zorgde een als lekker ervaren geur in een casino ervoor dat het publiek 45% meer geld in de gokautomaten stopte. Bij een damesmodewinkel bleek de consument gemiddeld 25% langer in de winkel te blijven.
Maar, wat wordt als lekker ervaren? Dit onderzoek laat zien dat het niet zozeer om de geur zelf gaat maar om de intensiteit ervan. Neutrale locaties zoals een kantoor of school zijn gebaat bij zo min mogelijk geur. Terwijl het in een restaurant juist intensiever mag. Experimenteer hier mee want als de geur té intens wordt, werkt het juist averechts. Ook qua seizoen kan je wisselen. Een warme geur zal zorgen dat consumenten een behaaglijk vest willen kopen terwijl een zomerse lavendelgeur de verkoop van zomerjurkjes zal doen stijgen.
De kracht van geur kan je zelfs gebruiken in beeld, het slechts inbeelden van de geur (‘smellizing’) zorgt in de hersenen namelijk voor hetzelfde effect als echt ruiken. Een afbeelding van vers gebakken brood, zojuist uit de oven gehaald, ruik je het? Van welke hamburger krijg je meer trek? Experimenteren maar!
Een heel mooi voorbeeld om geur in te zetten ( en tegelijkertijd veel free publicity te genereren) is de Geur tram van Heel Holland bakt.