Invullen van de mediamix is voor ons dagelijkse kost. Wij denken mee met opdrachtgevers en werken met veel verschillende mediamiddelen. Daardoor weten we ook dat er veel aspecten zijn om over na te denken voordat je een keuze maakt in de middelen die je wil inzetten. We nemen je mee in onze manier van werken om tot een efficiënte mix te komen. En we hebben wat hulp ingeschakeld van chef-kok en onze opdrachtgever Menno van der Valk, van restaurant FAULK…Waarom een chef-kok? Dat lees je vanzelf.
De uitdaging om je doelgroep te bereiken
Consumenten worden dagelijks overspoeld met reclameboodschappen. Op straat, in de bus, op social media, op televisie, op het station, langs de weg, huis aan huis folders etc. Het zijn honderden boodschappen die een consument per dag ziet. De aandacht krijgen van jouw doelgroep wordt dus steeds lastiger. De vraag is dus, hoe bereik je jouw doelgroep optimaal en met welke middelen? Kortom, wat zijn de ingrediënten om te komen tot een ideale mediamix? Wil je impact maken met jouw campagne dan zal je goed na moeten denken over de ingrediënten die je nodig hebt om de doelgroep te raken. Ga je voor online, voor offline of voor een mix van on- en offline?
Wat is de mediamix?
De mediamix is letterlijk de keuze van een mix van kanalen en communicatiemiddelen die je gebruikt om jouw gewenste doelgroep te bereiken. Van online advertising, tot abri’s en van influencers tot busreclame. De keuze is enorm! Jouw mediamix is het ideale recept om op een effectieve manier met je doelgroep te communiceren en efficiënt om te gaan met je budget. En natuurlijk met de juiste boodschap. Maar hoe kom je tot het ideale recept?
Het belang van de juiste keuzes
We hadden het hierboven al even over ingrediënten en over een chef-kok. Dat is niet voor niks, want wij vinden het makkelijk om de mediamix te vergelijken met een goed recept. Denk aan een appeltaart, de beste mix smaakt simpelweg het lekkerst. Wat extra suiker en hij is te zoet, te veel kaneel en hij is te sterk, te lang in de oven en je kan hem niet meer eten.
We vroegen onze opdrachtgever Menno, van restaurant Faulk wat zijn aanpak is om tot een goed recept te komen. Die kunnen wij ook gebruiken voor de mediamix. Al jaren staat Faulk in de guide MICHELIN, dus Menno weet goed welke stappen je zet om tot een goed recept (mix) te komen. Menno: “Een goed recept schrijven (mediamix maken) is niet makkelijk en daar gaat een hoop tijd inzitten. Het is een kwestie van de allerbeste ingrediënten bij elkaar zoeken. Want zonder de juiste kwaliteit ingrediënten (mediamiddelen) is het bijna onmogelijk om tot een goed eindresultaat te komen. Wij zijn het helemaal eens.
Bereiken van de beste mediamix
We gaan nog even verder met de aanpak van Menno. Want gedurende het gesprek blijkt steeds meer hoe treffend het vergelijk is met het maken van keuzes in de mediamix.
Hoe ga je dan echt praktisch aan de slag Menno? “Ik ga uit van één hoofdingrediënt (doelgroep), dat komt centraal te staan op een grote blanco pagina”. Een soort mindmap dus? “Zo kan je het wel zien ja. Om het hoofdingrediënt heen zet ik alle smaken (mediamiddelen) die daar goed bij passen. Daar omheen zet ik nogmaals een ring met smaken (overige mediamiddelen) die eventueel nog aanvullend zijn op wat ik wil bereiken. Dan heb ik een mooi eerste plan waar ik mee kan werken.
Tussentijds bijsturen
Na het uitvoeren van het eerste plan is het vooral uitproberen en bijsturen. Ik zorg er altijd voor dat ik iedere stap van het proces goed noteer.” Dat is een hele goede tip. Zo precies komt het ook met het mixen van de ingrediënten voor de ideale mediamix. Leg altijd vast welke wijzigingen je maakt, zo krijg je gevoel bij hoe je steeds beter resultaat krijgt uit de keuze in je mix. Oh ja, zegt Menno: “Als ik een aanpassing maak in een recept dan doe ik dat altijd maar met éen ingrediënt per keer. Dit zodat ik precies weet welke verandering door welke wijziging is ontstaan.” Ook hier zie je de parallel met de mediamix.
Om weer bij de vraag terug te komen hoe je aandacht van jouw doelgroep krijgt? Het antwoord is: met het juiste recept!
Volgende keer meer
In een volgend artikel gaan we dieper in op de middelen zelf en andere vragen die je jezelf kan stellen voordat je keuzes maakt. We geven je dan meer handvatten om jouw ideale recept samen te stellen.
Advies nodig? Laat SABMedia een vrijblijvend voorstel maken.
- Online advertising (programmatic, social advertising, SEA)
- Buitenreclame (A0 borden, Abri’s, busreclame, reclamemasten, mobiele buitenreclame)
- Print (huis aan huis folders, kranten, magazines)
- RTV (zowel nationaal als regionaal)