Moederdag Marketingtips
Wist je dat meer dan 60% van de Nederlanders Moederdag of wat voor manier dan ook viert? Vaak hoort daar ook aandacht in de vorm van een kado bij. Waar de een dat koopt omdat ze dat willen, koopt de ander omdat ze de druk voelen om het te doen. Hoe dan ook is het voor de retailer toch een waanzinnige kans om meer te kunnen verkopen.
Dus daarom wat tips om moederdag marketing goed op orde te hebben.
Je richt je met dit soort marketing heel specifiek op consumenten die op zoek zijn naar cadeau-ideeën voor Moederdag.
Maar kies een manier die past bij jouw product en of merk. Dan blijf je geloofwaardig en vergroot je de kans dat iemand jouw product kiest.
Belangrijk: denk aan alle soorten moeders:
Voor sommige mensen is de moeder figuur in hun leven een ander persoon dan hun natuurlijke moeder. Je doelgroep is dus groter dan je wellicht in eerste instantie voor ogen hebt. Denk bijvoorbeeld aan oma’s, nichten, vrienden en natuurlijk partners. Maar ook bonusmoeders spelen een grote rol tijdens moederdag. Denk hieraan wanneer je keuzes maakt in bijvoorbeeld trefwoorden voor campagnes of in de keuzes voor beelden in je promoties.
Thematische aanpassingen
Pas je branding aan om moederdag te omarmen. Dit kan je winkel zijn, de website, maar natuurlijk ook je social media kanalen. Zorg dat alle kanalen die je gebruikt op elkaar zijn afgestemd.
Moederdag deals
Maak speciale moederdag deals. Denk aan het combineren van logische producten in een pakket. Zo verkoop je makkelijker een extra item en de presentatie is vaak net wat feestelijker. De klant hoeft zelf niets meer aan de presentatie van het cadeau te doen.
Email marketing
Email blijft een heel goed responderend middel om in te zetten. Herinner je klanten eraan om een speciaal cadeau voor Moederdag te kopen. Dit kan kortingen, exclusieve aanbiedingen of gepersonaliseerde aanbevelingen bevatten.
Online bannercampagne
De consument bevindt zich gedurende de hele dag online. Door een bannercampagne in te zetten kan je met relatief weinig kosten de juiste doelgroep bereiken. En het is nog eens heel goed meetbaar ook. Direct en snel een bannercampagne inplannen?
Social Media
Ideale aanvulling op display bannering is uitbreiden met een online campagne via social media. Deel verhalen, foto’s en berichten over moederschap en vergroot daarmee de betrokkenheid van je volgers.
Influencers
Maak gebruik van influencers om jouw moederdagcadeau onder de aandacht te krijgen. Influencers hebben betrokken volgers en kunnen jouw product op een mooie en geloofwaardig manier onder de aandacht krijgen van jouw doelgroep.
Events
Maak gebruik van speciale evenementen. Hoe leuk om met je moeder een speciale high tea te gaan doen of een bijzondere fotoshoot met de kleinkinderen.
Buitenreclame
Last but not least, zet een mooie mix van buitenreclame in. Middels Twosigns (ook wel driehoeksborden genoemd) bereik je heel snel je lokale doelgroep. Deze borden staan door steden en dorpen op strategische en drukke wegen. Dit in combinatie met een paar selectieve (digitale) abri’s maakt dat jij zeker niet ongezien blijft.
Meer weten over thematische Marketing? We denken graag met je mee!