Programmatic effectief in de mediamix
Hoe zet je programmatic als onderdeel van de digitale buitenreclame effectief in binnen de mediamix? Daar gaan we in dit blog dieper op in. In onze eerdere blogs over de ingrediënten in de Mediamix en wie bereik ik met de mediamix hebben we uitgelegd dat het belangrijk is om jezelf de juiste vragen te stellen voordat je de middelen gaat kiezen die passen bij jouw campagnedoelstelling. Als je die vragen helder hebt, dan kan je de middelen verder gaan onderzoeken. En dat zijn er nogal wat. En welke combinatie van middelen werkt voor jouw campagne het beste? Daar is geen vaste formule voor, maar daar kunnen we natuurlijk op basis van cijfers en ervaring wel een goed advies over geven. Een greep uit de middelen.
- Online advertising (programmatic, social advertising, SEA)
- Buitenreclame (Programmatic, DOOH, A0 borden, Abri’s, busreclame, reclamemasten, mobiele buitenreclame)
- Print (huis aan huis folders, kranten, magazines)
- RTV (zowel nationaal als regionaal)
We gaan de middelen een voor een onder de loep nemen. We beginnen in dit blog met programmatic, als onderdeel van Digitale Buitenreclame (DOOH). Dit is namelijk een middel dat enorm in opkomst is. Het heeft in het eerste kwartaal van 2023 een groei van 30% laten zien. Een deel daarvan is programmatic ingekocht.
Wat is programmatic?
Programmatic is het inkopen van advertenties zonder dat er sprake is van tussenkomst van een persoon. Je koopt real-time advertentieruimte in. Dit kan in diverse platvormen voor Display bannering, maar ook voor Digital out of home schermen. Het is inzetbaar voor alle online-advertentie netwerken. Het voordeel ervan is dat het inkopen ook kan op basis van intelligentie. Zo kan je veel gerichter je doelgroep bereiken. De relevantie van je advertentie wordt hoger en daardoor is je bereik beter. Verschillende onderzoeken laten zien dat het mogelijk is om met programmatic je advertentie kosten omlaag te brengen. Maar let op, het meest ideale is natuurlijk de mix van middelen met als onderdeel programmatic. Zo kan je de doelgroep op verschillende momenten en met verschillende kanalen bereiken. Het vergroten van touchpoints met de doelgroep leidt tot een grotere kans op de gewenste respons.
Creatief met DOOH
Ben je van plan om via programmatic in te kopen…wees creatief! Want het biedt zulke leuke mogelijkheden. Hoe creatiever je omgaat met de parameters die je kan inzetten, hoe groter de kans dat je een waardevol contactmoment hebt met je doelgroep. Een mooi voorbeeld is de Oreo eclipse campagne. Geniaal. Kijk hier maar eens…
Door middel van het programmatic inkoopplatform stellen we doelen in en kunnen we specifieke doelgroepen identificeren. We laden uitingen in en stellen budgetten in. De technologie gaat nu zijn werk doen! Welke parameters kan je allemaal gebruiken? We noemen een aantal voorbeelden, maar er is natuurlijk meer mogelijk.
- Demografische factoren
- Weerberichten
- Aanpassingen naar moment van de dag (ochtend, middag, avond, nacht)
- Gebruikmaken van diverse interessegebieden (sport/hobby etc)
- Postcodegebieden
- Sportuitslagen
Hoe zet je programmatic dan in?
De mogelijkheden zijn legio. Maar we helpen je een beetje op weg.
Wil je studenten bereiken dan is het zinvol om goed aanwezig te zijn in de openbaar vervoersnetwerken. Frequente reizigers bereik je op de grote masten langs snelwegen en op luchthavens. Heb je een zonproduct, dan kan je gebruikmaken van de weersberichten om mensen extra aan te sporen zich goed voor te bereiden voor een uitje in het weekend wanneer de zon volgens weerbericht gaat schijnen. Een snack tussendoor is natuurlijk ideaal aan te prijzen bij tankstations waar mensen vaak wel zin hebben in een snack. Hebben ze jouw product gezien, mooi dan ben jij top of mind wanneer ze het tankstation inlopen.
Wil je inspelen op een sporttoermooi? Ideaal met programmatic. Wint Max de Formule 1, dan kan jij jouw digitale advertentie meteen inzetten! Heb je een dagcreme, dan zet je deze in de ochtend in, maar tegen de avond staat jouw nachtcrème in de spotlight. Zo blijf je door creativiteit met de diverse parameters relevant. Dat is nou net waar Marketing om draait.
Hulp nodig om DOOH voor jouw campagne in te zetten? Plan vrijblijvend een moment met ons in om te sparren. Dat doen we graag!