Radioreclame toen en nu
Ooit was het een fantastische nieuwe manier van je doelgroep bereiken. Maar nog steeds is radioreclame heel relevant.
We kijken eerst even terug op de tijd dan een retro radio nog echt modern was. Een stukje leuke geschiedenis met piraten zoals radio Veronica die frequenties pakten om uit te zenden. Nog steeds heeft de radio een hele belangrijke functie in onze maatschappij. En is radioreclame super effectief en doeltreffend. Wat is het geheim van dit succes? Radio luisteren doen we onder de douche, op het werk, in de auto, sportend, waar niet? Je kan het altijd bij je hebben en voor iedereen is er wel een zender met een aansprekend muziekgenre.
Geschiedenis van radio in een notendop
De hele geschiedenis is een lang verhaal, maar dit is de hele korte versie ervan. Meneer Nikola Tesla deed in 1895 de eerste aanzet tot radio maken. In 1919 werd het eerste officiële radioprogramma uitgezonden door Hanso Schotanus à Steringa Idzerda vanuit zijn woning in Den Haag. Al snel werd het de NSF (Nederlandse Seintoestellen Fabriek) die begon te zenden en een groter publiek bereikte.
Hieruit ontstonden uiteindelijk publieke omroepen als de VARA (socialisten), NCRV (protestanten) en de KRO (katholieken) die de zendtijd van de twee zenders Hilversum I en Hilversum II mochten invullen. De twee zenders brachten een afwisselend programma van amusement, nieuws en informatie.
Start van radiocommercials
Het fenomeen radio werd een alledaags verschijnsel. Radio had in die tijd de functie die in de jaren ’50 en ’60 door televisie werd overgenomen: gezinnen verzamelden zich ’s avonds na het eten rond het radiotoestel om een avondje te ‘luistervinken’. ’s Avonds werd dus veel meer radio geluisterd dan overdag. Tegenwoordig is dat precies andersom.
Met name de piratenzenders (zeezenders) uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw, zoals Radio Veronica en Radio Noordzee, roepen nog altijd veel nostalgische gevoelens op bij de jongere generatie van toen. Ze werden massaal beluisterd. Vanaf zendschepen in de territoriale wateren op de Noordzee zonden stations als Radio Veronica, Caroline en Radio Noordzee Internationaal programma’s met veel popmuziek uit. De radiostations werden gefinancierd door het uitzenden van radiocommercials. En de tegenwoordig overbekende fenomenen als de discjockey en de hitparade vonden hun oorsprong in deze revolutionaire radiotijd.
Radioreclame is doeltreffend
De populariteit van de zee zenders leidde er wel toe dat ook de publieke omroep besloot om reclameboodschappen uit te gaan zenden. In 1967 waren de eerste reclameblokken te horen op de publieke radio. Adverteren op de radio was hiermee een serieuze concurrent voor dagbladadvertenties geworden.
Anno nu zijn radiocommercials nog steeds een van de meest populaire manieren van reclame maken. En dat is niet voor niets. Radiozenders bereiken zo’n 13 miljoen luisteraars per week. Daarnaast is het mogelijk om zowel lokaal, regionaal als landelijk te adverteren. Dus ook met relatief kleine budgetten kan jij op bekende radiostations te horen zijn.
De voordelen van lokale radioreclame
- Je bereikt veel mensen. Daarnaast bereik je de juiste doelgroep door te adverteren op een lokale zender.
- Radio wordt veel en overal geluisterd. Je creëert dus snel veel contactmomenten met de doelgroep.
- Radioreclame is supersnel te produceren. Je bent heel flexibel door de snelle inzetbaarheid.
- Relatief lage productie- en uitzendkosten
- De radio is geen zapmedium. Dus langere luistertijden.
Mogen we jouw inspireren? Wij hebben de juiste kennis en partners in huis om de complete productie voor jullie te verzorgen.