Tips voor het maken van een Contentkalender 2020
De eerste week van het nieuwe jaar is gestart. Wat gaat dit jaar ons brengen? Januari wordt vaak gezien als een depressieve maand, wij vinden het juist een enerverende maand! Alles ligt weer open en we kunnen uitgerust het nieuwe jaar aan. Net als de meeste bedrijven, beginnen wij in oktober met het maken van de plannen voor het nieuwe jaar. Elke afdeling evalueert het afgelopen jaar en op basis daarvan komen er suggesties voor het nieuwe jaar. In november presenteren wij deze aan elkaar om vervolgens in december de puntjes op de i te zetten en in een schema te zetten. Voor de marketing afdeling betekend dit een Contentkalender 2020 maken.
Een Contentkalender geeft rust en overzicht
Ja, het maken van een Contentkalender kost tijd. Dat is de meest gehoorde reden om het niet te doen. Maar, bedenk dat de initiële tijd die het kost, je straks dubbel terug verdient. De kalender dwingt je om regelmaat in je communicatie aan te brengen. Dus niet in, de wellicht rustigere zomermaanden, heel veel posten en vervolgens 2 maanden niets van je laten horen. Daarnaast krijg je overzicht in de thema’s. Dus niet 3 x in 1 week een “fun fact” en vervolgens alleen mooie opgeleverde projecten. Tot slot, á la minute iets “leuks” schrijven is lastig. Begin daarom in november al met het maken van een blanco grit. Wij doen dit eenvoudig in een Excell bestand maar er zijn ook genoeg templates te downloaden.
Begin met de open deuren
In onze contentkalender werken wij met kleuren. Elke thema heeft een eigen kleur. Zo zie je in 1 oogopslag of de verdeling goed is. Als eerste vullen wij de nationale feestdagen in en andere bijzondere momenten zoals Moederdag, Carnaval en Valentijnsdag in. Maar denk ook aan de F1 in Zandvoort, het WK voetbal, de Olympische Spelen. Of als je niet zo sport-minded bent: het Bloemencorso, de Boekenweek, Sneekweek etc. Als je deze invult, zie je dat je al een heel eind bent.
Vergeet jezelf niet
Vervolgens je bedrijf, projecten en medewerkers. Rondom de hierboven genoemde items ga je data invullen om je eigen bedrijf te laten zien. Een jubileum, stel je medewerkers voor, stukje geschiedenis, bijeenkomsten etc. 1x Per maand minimaal vul je hierbij in “actueel” dat wil zeggen een project wat nu loopt, ontwikkelingen binnen je werkgebied, een nieuwe opdrachtgever etc.
De vreemde eend
Tot slot zal je zien, dat je nog witte vlekken hebt in je planning. Die vul je in met rariteiten. Een aparte koptekst met conflicterende foto. Hiermee zet je jouw lezers op het verkeerde been maar, uiteraard met een gedachte. Hoe gek ook, bijna alles is wel terug te brengen naar iets waarbij je bedrijf kan helpen. Voor de rariteiten kan je bijvoorbeeld hier kijken.
Twee weten meer dan één
Een beetje ouderwets misschien maar ja, wij printen de kalender steeds per 2 maanden uit en hangen die op. Zo weet iedereen wat er speelt. Dit vergroot de betrokkenheid en zorgt ook vaak voor leuke aanvullingen.
Samengevat de voordelen van een Contentkalender:
- Bespaar tijd;
- Voorkomt op commando “leuk” moeten zijn;
- Brengt regelmaat in de hoeveelheid communicatie;
- Zorgt voor een verdeling in het type content;
Benieuwd naar onze Contentkalender of hulp nodig bij het beginnen van een eigen kalender? Simpel, neem contact met ons op.